الگوریتم ونیز گوگل چیست ؟
الگوریتم ونیز گوگل، یکی از اولین الگوریتمهایی است که گوگل ارائه کرد. در آن زمان بخشی در صفحه نتایج به اسم Google Places وجود داشت و در آن جستجوی محلی را نمایش میداد.
میزان جستجوی کاربران برای پیدا کردن خدمات و محصولات در نزدیکی محل سکونت خود، باعث شد تا گوگل تصمیم به بهینه کردن این فرایند بگیرد و روی آن عمیقتر کار کند. سرانجام در فوریه سال 2012، در وبلاگ Inside Search گوگل مطلبی را منتشر کرد که در آن خبر از تغییر در 40 مورد از الگوریتم داد
آنچه در سایت برتر خواهیم خواند :
شکلگیری سئوی محلی توسط الگوریتم ونیز
تاثیرات الگوریتم ونیز گوگل بر سئو
الگوریتم کبوتر (Pigeon) نجات دهنده الگوریتم ونیز
وظیفه الگوریتم ونیز چیست؟
Venice algorithm در سئو محلی ابتدا موقعیت جغرافیایی هر کاربر را شناسایی میکند. در واقع زمانی که کاربر به اینترنت متصل شده و وارد گوگل میشود این الگوریتم موقعیت جغرافیایی فرد را بر اساس آی پی و لوکیشن تشخیص میدهد و بر اساس آن نزدیکترین و مرتبطترین نتایج را به او نمایش خواهد داد.
البته گوگل در تلاش است تا با راهاندازی الگوریتمهای مکمل ونیز نتایج مرتبطتری را در سطوح گسترده به کاربران نمایش دهد. در این راستا اخیرا گوگل الگوریتمی به اسم الگوریتم MUM (مام) را راهاندازی کرده تا بر روی نمایش نتایج محلی تاثیر بیشتری بگذارد و دقت آن را افزایش دهد.
به طور کلی وظیفه الگوریتم Venice شناسایی موقعیت جغرافیایی کاربر و تطبیق آن با موقعیتهای مکانی نزدیک به عبارت جستجو شده فرد است تا بهترین نتیجه حاصل شود.
شکلگیری سئوی محلی توسط الگوریتم ونیز
گوگل مدام در حال ایجاد تغییراتی برای بهبود عملکرد خود است. در طی این سالها هم تلاش کرده است تا به مخاطبان اهمیت زیادی بدهد و نظرات آنها را تا حد امکان اعمال کند تا تجربۀ بهتری را برایشان رقم بزند.
در گذشته اگر در گوگل کلمهای مثل «رستوران» را سرچ میکردید، تنها نتایج به شما نمایش داده میشد و خبری از لوکالپک نبود. حتی اگر نام منطقه یا شهر مورد نظر خود را هم در کنار اسم رستوران اضافه میکردید، باز هم به نتیجهای نمیرسیدید.
گوگل در ابتدا برای حل این موضوع، سرویس گوگل مپ را ارائه کرد و به گسترش آن پرداخت. بعد از راهاندازی گوگل مپ، هنگامی که جستجو میکردید، در سمت راست صفحه نتایج گوگل، موقعیت مکانی آنها به شما نمایش داده میشد. با اضافه شدن این قابلیت به SERP ترافیک جستجو برای محصولات و خدمات بیشتر شد. کمی بعدتر میتوانستید به صورت دستی موقعیت خود را انتخاب کنید تا نتایج جستجوی شما طبق آن نمایش داده شوند.
الگوریتم ونیز سعی کرد با کمک گوگل مپ، IP و GPS، زمانی که یک کاربر به اینترنت متصل میشود، موقعیت جغرافیایی او را تشخیص دهد. گوگل بعد از این اتفاق، اطلاعات به دست آمده را ذخیره میکرد و در هنگام سرچ، به کاربر نتایجی را نشان میداد که موقعیتی مشابه با اطلاعات دریافت شده داشته باشند.
تاثیرات الگوریتم ونیز گوگل بر سئو
همیشه الگوریتمهای گوگل و بهروزرسانیهایشان در سئو تاثیرات مهمی دارند. الگوریتم ونیز و آپدیتهای آن هم تا حد زیادی بر سئو اثر گذاشتند. با روی کار آمدن الگوریتم ونیز و مهم شدن موقعیت مکانی در صفحه نتایج جستجو، کسبوکارهای کوچک هم امکان رقابت با کسبوکارهای بزرگ را پیدا کردند و میتوانستند در صدر نتایج گوگل ظاهر شوند و در کنار آن بتوانند مشتریانی که در نزدیکی خود حضور دارند را جذب کنند.
این الگوریتم درست مثل دیگر الگوریتمها ابتدا برای زبان انگلیسی و سپس برای سایر زبانهای دنیا معرفی و ارائه شد. بعد از پیادهسازی الگوریتم ونیز، اگر بعد از اسم مکانها نام شهر خود را جستجو میکردید، نتایجی که در نقشه به شما نزدیک و از سایر رقبا بهتر بودند را نشان میداد.
بهروزرسانیهای الگوریتم ونیز
الگوریتم ونیز به تنهایی برای پیادهسازی سئوی محلی و ارتقای آن کافی نبود. در واقع الگوریتم ونیز مثل جرقهای بود که این فرایند را آغاز کرد. در ادامه نیاز بود که برای تکمیل سئوی محلی، موارد دیگری هم به آن اضافه شوند. الگوریتم کبوتر و الگوریتم موش کور، دوتا از الگوریتمهایی بودند که به تقویت سئوی محلی کمک کردند و باعث رشد آن شدند.
الگوریتم کبوتر (Pigeon) نجات دهنده الگوریتم ونیز
الگوریتم کبوتر مدتی بعد از الگوریتم ونیز و بهروزرسانیهای آن ارائه شد. این الگوریتم به صورت متمرکز روی سئوی محلی کار میکند و زمانی که کاربران در جستجوهای خود بر مکان تاکید داشته باشند، به کمک آنها میآید و نتایجی که بر مکان مبتنی باشند را برایشان به نمایش در میآورد.
این الگوریتم به رشد سئوی محلی و ایجاد لوکالپک کمک بسیاری کرده و تا حد زیادی هم موفق بوده است.
الگوریتم موش کور (Possum)
الگوریتم موش کور، بخش دیگری از این کار را برعهده گرفته است. موش کور در واقع کارش بها دادن به کسبوکارها ی کوچک و محلی است و آنها را پس از شناسایی به صفحه نتایج منتقل میکند تا کاربران بتوانند کسبوکارهای اطراف خود را به راحتی پیدا کنند.
این دو الگوریتم به خوبی توانستند باعث رشد سئوی محلی شوند و با بهروزرسانیهایی که گوگل برایشان ارائه کرد، روز به روز تکمیلتر شدند تا به جایگاه کنونی برسند؛ البته هنوز هم برای بهتر و دقیقتر شدن تلاش میکنند.
تاثیر الگوریتم ونیز بر روی سئو و کسب و کارها
یکی از مهمترین تاثیر الگوریتم ونیز، بر روی کسب و کارهای کوچک و نوپا بود. اگر یک شرکت خدمات و کسب و کار اینترنتی، کار خود را تازه آغاز کرده و به دنبال معرفی خود به کاربران هدف باشد، هیچ چیز بهتر از الگوریتم Venice به کمک آن نخواهد رفت. اگر سایت بتواند جایگاه مناسبی در سئوی محلی پیدا کند، در نتایج جست و جوی کاربران در جست و جوهایی مانند رستوران در مشهد، فروشگاه در اصفهان، سالن زیبایی کرمانشاه و غیره در صدر نتایج جست و جو آمده و کاربران میتوانند با آنها و خدماتشان آشنا شوند.
همچنین برندها و شرکتهای بزرگتر و معتبرتر نیز توانستند با استفاده از کلمات کلیدی متنوع و ارزشمند پیشرفت قابل توجهی در رتبه بندی خود داشته باشند. جالب است بدانید که این الگوریتم نه تنها در سرچ گوگل، بلکه در نتایج جست و جوی سایتهای معتبر دیگر مانند یوتیوب نیز به کار برده شده و نتایج قابل توجهی برای کاربران به دنبال داشته است.
سئوی محلی همچنین از جمله فاکتورهای متنوعی است که گوگل برای رتبه بندی هر سایت مورد بررسی قرار میدهد. از این رو سئوکاران سایت در کنار توجه به معیارهای مختلف سئو باید بر روی سئوی محلی و الگوریتم ونیز نیز کار کنند.
آپدیت شدن الگوریتم ونیز
با گذر زمان الگوریتم ونیز به منظور ارائه نتایج بهتر نیاز به آپدیت جدید داشت. از جمله این الگوریتمها میتوانیم به الگوریتم موش کور و الگوریتم کبوتر اشاره کنیم که تاثیر بسزایی بر الگوریتم Venice داشتند.
در واقع الگوریتم کبوتر بر روی سرچ عبارات محلی توسط کاربران تمرکز دارد. زمانی که کاربر بر یک موقعیت جغرافیایی یا مکان مشخصی تاکید داشته باشد؛ الگوریتم کبوتر تلاش میکند تا با آنالیز دادههای موجود بهترین نتیجه را به کمک الگوریتم Venice به او نمایش دهد.
از طرفی الگوریتم موش کور برای بها دادن به کسب و کارهای محلی راهاندازی شد. در واقع الگوریتم موش کور نیز با بررسی و شناسایی کسب و کارهای کوچک و محلی، آنها را به صفحه نتایج اصلی منتقل میکند تا کاربران به آنها دسترسی داشته باشند.
به بیان دیگر میتوان گفت که الگوریتمهای کبوتر و موش کور زیرمجموعهای از Venice algorithm در سئو محلی هستند و زیر نظر آن فعالیت میکنند.
جمع بندی
الگوریتم ونیز یکی از الگوریتمهای سئوی محلی است که به کاربران کمک میکند بتوانند کسب و کارها و خدماتی که نزدیک به موقعیت مکانی آنها است را به راحتی پیدا کرده و در نتایج بالای موتورهای جستجو به آنها نمایش داده شود. برای این کار سئوکاران باید بتوانند با انجام راهکارهای مختلفی مانند استفاده بهینه از کلمات کلیدی مکان محور، ثبت آدرس و موقعیت جغرافیایی، تمرکز بر روی یک شهر و غیره سایت خود را بهینه سازی کنند.