الگوریتم Page Layout چیست و به چه منظور ایجاد شده است؟
از سال 2011 با ظهور الگوریتم پاندا توجه گوگل به محتوای صفحات و برخی از فاکتورهای مهم محتوایی بیشتر شد اما در سال 2012 گوگل الگوریتم Page Layout را معرفی کرد که توجه زیادی به محتوای صفحه نشان میداد. حتما در گذشته و حتی امروز با سایتهایی مواجه شدهاید که در همان قسمت بالای صفحه، حجم زیادی از تبلیغات را در چشم کاربران فرو میکنند. در این سایتها برای اینکه به محتوای اصلی صفحه دسترسی پیدا کنید، باید مدتی صفحه را به پایین بکشید تا بالاخره تبلیغات تمام شوند. سرزدن به چنین سایتهایی و کارکردن با آنها واقعا آزاردهنده است. اما الگوریتم Page Layout گوگل همین سایتها را هدف قرار داد تا تجربه کاربری بهتری برای کاربران خودش بسازد.
به گفته گوگل این الگوریتم در ابتدا تنها چیزی در حدود یک درصد وب سایتها را تحت تاثیر قرار داد اما باعث شد سایتها طراحی و چیدمان مطالب خود را طوری تغییر دهند که تجربه کاربری بهتری برای مخاطبان ایجاد کنند. نسخههای اولیه پیج لایوت کاری به تبلیغات پاپآپ نداشت اما رفتهرفته این نوع تبلیغات را هم شامل شد.
مطالبی که در سایت برتر میخوانید:
تاثیر الگوریتمبندی گوگل بر سئو سایت
پیشگیری از جریمه سایت توسط الگوریتم Page Layout گوگل
هدف گوگل از ارائه الگوریتم Page Layout چه بود؟
همچنین گوگل درباره مشکلات نمایش محتوای تبلیغاتی میگوید:
بهروزرسانیهای الگوریتم Page Layout تاکنون:
چه سایتهایی تحت تاثیر الگوریتم Page Layout قرار میگیرند؟
الگوریتم Page Layout گوگل چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟
راهکارهای بهینهسازی سایت بر اساس الگوریتم Page layout:
منظور از Above The Fold و Below The Fold در الگوریتم Page Layout چیست؟
تاثیر الگوریتمبندی گوگل بر سئو سایت :
با ارائه چند بروزرسانی برای الگوریتم Page Layout، این الگوریتم تاکنون تغییرات زیادی به خود دیده و تا حد زیادی دگرگون شده است. اما با این حال تنها چیزی در حدود یک درصد کل سایتهای اینترنتی در هر بروزرسانی آن تحت تاثیر قرار گرفتهاند. در واقع به جای اینکه بهروزرسانیهای پیج لایوت روی جایگاه سایتها در نتایج جستجو تاثیر بگذارد، روی وبمسترها و مدیران این سایتها تاثیر گذاشت و نگاه آنها را برای تبلیغات در سایت تغییر داد. میتوان گفت این تاثیرات برای آنها بد هم نبود، با ارائه الگوریتم Page Layout کسانی که تبلیغات زیادی در بالای صفحه سایت خود انجام میدادند، از این کار صرفنظر کردند تا توسط گوگل جریمه نشوند، اما در اصل تجربه کاربری سایت خود را ارتقا دادند.
با همه اینها مدیریت حجم و میزان تبلیغات روی سایت برای مدیران سایتها واقعا کار سادهای نیست. از یک سو درآمد بسیاری از سایتها از راه تبلیغات تامین میشود و راه دیگری برای کسب درآمد ندارند. این سایتها اگر بخواهند تبلیغات خود را زیاد کنند، توسط الگوریتم Page Layout جریمه میشوند و بخش زیادی از ترافیک خود را از دست میدهند، و اگر بخواهند حجم تبلیغات را کم کنند، باید فکری برای کاهش درآمد خود هم بکنند. بدینترتیب پیدا کردن نقطه بهینه برای حجم تبلیغات سایت سخت میشود.
برای مثال یکی از سایتهای فروم در اولین ارائه الگوریتم Page Layout، کاهش 40 درصدی را در ترافیک خود مشاهده کرد. برخی سایتهایی هم که توسط این الگوریتم جریمه شدند، تقریبا دو سال طول کشید تا بتوانند از جریمه گوگل خارج شوند. بدینترتیب افتادن در دام جریمه پیج لایوت هم میتواند تبعات سنگینی ایجاد کند. شاید نتوان فرمولی صریح برای محاسبه حجم تبلیغات مجاز در بالای صفحات سایت تعیین کرد اما میتوان رفتار مخاطبان و الگوریتم پیج لایوت را تحلیل کرد و با توجه به آن، حجم تبلیغات را به شکلی بهینه مدیریت کرد.
پیشگیری از جریمه سایت توسط الگوریتم Page Layout گوگل
هرچند الگوریتم Page Layout در نهایت چیزی در حدود یک درصد سایتهای اینترنتی را تحت تاثیر قرار داده اما این دلیل نمیشود که از جریمه شدن توسط آن برای همیشه در امان باشید. بهترین راه در مواجهه با الگوریتم طرحبندی گوگل، پیشگیری از جریمه شدن است؛ درواقع رسیدگی به قسمت بالای صفحه سایت و بررسی آن از نظر حجم محتوا و تبلیغات به شما کمک زیادی میکند. اما قبل از این کار باید در نظر داشته باشید که قسمت بالای صفحه سایت برای دستگاههای مختلف متفاوت است. یعنی در نمایش اولیه سایت در گوشیهای موبایل بخشی از صفحه سایت شما نشان داده میشود که در کامپیوترها یا تبلتها این بخش ممکن است کوچکتر یا بزرگتر باشد.
به همین دلیل بهتر است این مقدار را توسط ابزارهای مخصوص بررسی کنید. افزونههای مرورگر گوگل کروم Screen Resolution Tester برای بررسی نمایش بالای صفحه سایتتان در دستگاههای مختلف وجود دارد که میتوانید با استفاده از آنها ببینید تبلیغات سایتتان چه میزان از بالای صفحه سایت را اشغال کرده و آیا این میزان آزاردهنده است یا نه. اما اگر تبلیغات زیاد سایتتان باعث شده توسط این الگوریتم جریمه شوید، باید سریع نسبت به حذف تبلیغات اضافه اقدام کنید و منتظر خزندههای گوگل باشید تا سایت شما را ببینند و از پنالتی خارج شوید. خبر خوب این است که دیگر مثل گذشته برای خارج شدن از پنالتی پیج لایوت نیازی به ارائه بروزرسانی جدید نیست و با خزش دوباره سایتتان میتوانید از پنالتی خارج شوید.
هدف گوگل از ارائه الگوریتم Page Layout چه بود؟
الگوریتم پیج لایوت سایتهایی را مورد هدف قرار میدهد که تبلیغات بسیاری را در صفحات سایت خود به نمایش میگذارند و این تبلیغات بیش از حد موجب میشود کاربران برای دیدن محتوای اصلی مجبور به چندین بار اسکرولکردن صفحه شوند.
مت کاتس (Matt Cutts)، رئیس سابق تیم Webspam گوگل، مطلبی درباره «عملکرد الگوریتم Page Layout» در بلاگ راهنمای گوگل در ژانویه ۲۰۱۲ منتشر کرد:
«کاربران ترجیح میدهند به محض ورود به سایت با محتوا مواجه شوند، نه با تبلیغات! اگر شما روی سایتی کلیک کنید و بخشی از سایت که در نگاه اول دیده میشود، دارای محتوای قابل ملاحظهای نباشد یا بخش بزرگی از آن به تبلیغات اختصاص یافته باشد، تجربه کاربری خوبی نخواهید داشت. همچنین این سایتها نمیتوانند در طول زمان رتبه خوبی در نتایج جستجو داشته باشند.»
همچنین گوگل درباره مشکلات نمایش محتوای تبلیغاتی میگوید:
«ما شکایتی از سمت کاربران دریافت کردهایم که وقتی روی نتایج SERP کلیک میکنند، پیداکردن محتوای واقعی از بین تبلیغات و محتوای غیرمرتبط، کار بسیار مشکلی برای آنهاست و این مورد موجب میشود که از تجربه خود ناراضی باشند.»
گوگل اعلام کرده است که این الگوریتم توانسته کمتر از یک درصد از سایتها را تحت تاثیر قرار دهد. معرفی این الگوریتم باعث شد مدیران سایت بیشتر از گذشته به تجربه کاربری اهمیت دهند و به نوع طراحی و حجم نمایش تبلیغات در سایت خود توجه کنند.
بهروزرسانیهای الگوریتم Page Layout تاکنون:
الگوریتم پیج لایوت مانند الگوریتمهای دیگر در گذر زمان دستخوش تغییراتی شده است و گوگل بهروزرسانیهای مختلفی را برای آن در نظر گرفته است.
۱۹ژوئن۲۰۱۲: معرفی الگوریتم Page Layout
گوگل در ۱۹ژوئن۲۰۱۲ این الگوریتم را بهطور رسمی معرفی کرد. الگوریتم Page Layout در ابتدا با نامهای Top Heavy و Above the fold در بین کاربران معروف شد. در ابتدا، هدف این الگوریتم شناسایی و جریمه سایتهایی بود که بیش از حد معمول در سایت خود به کاربران تبلیغ نشان میدهند.
۹اکتبر۲۰۱۲: اولین بهروزرسانی الگوریتم Page Layout
مت کاتس در این تاریخ در توییتر اعلام کرد: «در اولین بهروزرسانی این الگوریتم فقط ۰/۷درصد از نتایج جستجوی انگلیسی تحت تاثیر قرار گرفتهاند. در این بهروزرسانی فرصتی به وجود آمد که سایتهایی که توسط این الگوریتم در هنگام منتشرشدن جریمه شده بودند و تغییرات مثبتی برای رفع ایرادات خود انجام داده بودند، از پنالتی خارج شوند.»
۶فوریه۲۰۱۴: دومین بهروزرسانی الگوریتم Page Layout
گوگل نسخه جدیدی از این الگوریتم را در ۶فوریه۲۰۱۴ ارائه کرد. هیچ اطلاعات خاصی از تاثیر این بهروزرسانی توسط مت کاتس، سرپرستان تیم وباسپم گوگل، اعلام نشد. احتمال میرود گوگل در عملکرد و بهبود فرایند ایندکس این الگوریتم، تغییراتی را ایجاد کرده باشد.
۱نوامبر۲۰۱۶: سومین بهروزرسانی الگوریتم Page Layout (خودکارشدن فرایند الگوریتم)
جان مولر (John Mueller) در توییتر خود به قابلیت خودکارشدن این الگوریتم در جدیدترین بهروزرسانی اشاره کرد. از این پس، گوگل به صورت اتوماتیک سایتهای جریمهشده را در صورت تصحیح ایرادات خود از جریمه خارج میکند و دیگر نیازی نیست که این دسته از سایتها منتظر آپدیتهای بعدی این الگوریتم برای خارجشدن از پنالتی بمانند.
چه سایتهایی تحت تاثیر الگوریتم Page Layout قرار میگیرند؟
این الگوریتم از ابتدا تا کنون فقط ۴ بار بهروزرسانی شده است و به نظر میرسد تغییرات عمدهای در آن ایجاد شده باشد؛ اما فقط یک درصد از سایتهای جهان در هر آپدیت، تحت تاثیر این الگوریتم قرار گرفتهاند. سایتهایی که تبلیغات بسیاری را در بالای صفحه سایت خود جای داده بودند و از انتشار محتوای مفید برای کاربران غافل شده بودند، بیشتر درگیر تاثیرات این الگوریتم شدند.
با توجه به توضیحات مت کاتس، الگوریتم Page Layout فقط سایتهایی را هدف قرار داده بود که حجم نمایش تبلیغات زیادی داشتند. در حالی که این الگوریتم تاثیری روی سایتهایی که میزان تبلیغاتشان نرمال بود نداشت. همچنین سایتهایی که کاربران برای پیداکردن محتوای اصلی باید زحمت زیادی بکشند و در انبوهی از تبلیغات گم شوند، ممکن است توسط این الگوریتم جریمه شوند.
مدیریت حجم تبلیغات از نظر بسیاری از وبمستران کار سختی است. از طرفی نیز تبلیغات تنها منبع درآمد بسیاری از سایتهاست، ولی وبمستران باید بدانند که استفاده زیاد از تبلیغات عواقبی مانند پنالتی شدن سایت را به دنبال دارد و باید بتوانند حجم نمایش آنها را در سایت خود مدیریت کنند.
برای مثال یکی از مدیران فرومهای اینترنتی پس از انتشار اولیه الگوریتم پیج لایوت، کاهش ترافیک ۴۰درصدی سایت را تجربه کرد و تصویر زیر را با وبمستران به اشتراک گذاشت. البته به جز این مورد، کاربران بسیاری بودند که پس از منتشرشدن این الگوریتم، جریمه شدند و ۲ سال منتظر ماندند تا از این جریمه خارج شوند
به طور کلی بازدیدکنندگان علاقهای ندارند که به محض واردشدن به یک سایت، با انبوهی از تبلیغات مواجه شوند. آنها انتظار دارند پس از جستجوی عبارت مدنظر خود و دیدن نتایج در جستجوی گوگل، با کلیککردن روی URLها، محتوایی را که به دنبال آن هستند مشاهده کنند، نه آیتمهای تبلیغاتی نامرتبط!
این روزها اغلب سایتهای بزرگ تبلیغات خود را در پایین صفحه قرار میدهند و در صورتی که بخواهند تبلیغی را در بالای صفحه نیز قرار دهند، فقط یک یا دو مورد را انتخاب میکنند. گفتنی است انجام تغییراتی که رضایت الگوریتم Page Layout را به همراه داشته باشد، هم به سود مدیران سایت و هم به سود تبلیغدهندگان و بازدیدکنندگان است.
الگوریتم Page Layout گوگل چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟
میتوان گفت بهروزرسانیهای این الگوریتم، بیشتر از این که بر جایگاه سایتها در نتایج جستجو تاثیر بگذارد، بر دید وبمسترها تاثیر گذاشت و موجب شد آنها با نگاه متفاوتی تبلیغات را در صفحههای سایت خود جای دهند و تعداد آنها را تا حد امکان کم کنند. با این کار تجربه کاربری سایت ارتقا یافت و نرخ پرش سایت کاهش پیدا کرد.
راهکارهای بهینهسازی سایت بر اساس الگوریتم Page layout:
حذف تبلیغات از فضای بالای صفحه سایت
همانطور که پیشتر گفته شد، حساسیت اصلی پیج لایوت بر تبلیغات موجود در هدر سایت است. به همین دلیل است که این الگوریتم با نام Above the fold نیز شناخته میشود. برخی از سایتها به جای معرفی برند و راههای ارتباطی در هدر سایت، این بخش را پر از تبلیغات میکنند که این کار بسیار اشتباه است و خطر جریمهشدن سایت توسط پیج لایوت را به دنبال خواهد داشت. در نتیجه برای بهینهسازی سایت بر اساس این الگوریتم، تبلیغات را از بالای سایت (Above The Fold) حذف کنید و به پایین سایت (Below The Fold) انتقال دهید.
منظور از Above The Fold و Below The Fold در الگوریتم Page Layout چیست؟
در طراحی وب، وب دیزاینر یا طراح سایت، ساختار و قالب اصلی تمام صفحات سایت و محل قرارگیری هر المان را مشخص میکند. طراح سایت نوع صفحهبندی سایت را بر اساس اندازهی اسکرین دستگاهای مختلف (موبایل، تبلت، دسکتاپ و… ) با خطی فرضی به ۲ قسمت یا Fold تقسیم میکنند.
Above the Fold بخشی از بالای صفحه است که کاربر بدون آنکه به پایین اسکرول کند میبیند. هر چیزی که زیر این خط فرضی باشد فضای پایین صفحه (Below the Fold) در نظر گرفته میشود و کاربر فقط با اسکرول آن را مشاهده میکند.
ایجاد تناسب میان محتوای باکیفیت و نمایش تبلیغات
الگوریتم پیج لایوت مخالف تبلیغات در سایت نیست؛ چرا که گوگل اعتقاد دارد تبلیغات بخشی از بازاریابی است, ولی برای این که از خطر جریمهشدن توسط این الگوریتم در امان بمانید، لازم است در کنار نمایش انواع تبلیغات کسبوکارهای مختلف، محتوای باکیفیتی برای کاربران خود آماده کنید. البته هیچ عدد درصد یا عدد مشخصی بین انتشار محتوا و نمایش تبلیغات در سایت وجود ندارد و این خود شما هستید که باید این تناسب را بسنجید.
توجه به رنگ و طراحی المانهای سایت
رنگ عناصر سایت را به دقت بررسی کنید و مراقب باشید مشاهده محتوای صفحه برای مخاطب سخت نباشد. به طور مثال رنگ نوشتهها و بکگراند زیر آنها نباید طوری باشد که کاربر به سختی نوشته را بخواند. پیج لایوت به کنتراست رنگها حساسیت نشان میدهد.
چگونه جریمه الگوریتم Page Layout را رفع کنیم؟
با اینکه تنها یک درصد از سایتهای جهان درگیر جریمه الگوریتم Page Layout میشوند، ولی هنوز هم این امکان وجود دارد که سایت شما توسط گوگل جریمه قرار شود. در نتیجه اگر سایت شما توسط این الگوریتم جریمه شد، باید به درستی عمل کنید تا از پنالتیشدن خارج شوید.
در ابتدا لازم است به این مورد توجه کنید که پوشش بالای صفحه در نمایشگر کاربر به رزولوشن مانیتور او بستگی دارد. برای مثال نوع نمایش بالای صفحه در گوشی موبایل با مانیتور کامپیوتر یکسان نیست. در نتیجه لازم است قبل از حذف هر المانی از بالای صفحه، سایت را در رزولوشنهای مختلف مشاهده و تست کنید.
برای خارجشدن از جریمه سایت توسط این الگوریتم، لازم است در نمایش محتواهای قسمت بالایی صفحه سایت تجدید نظر کنید و منتظر پایش دوباره رباتهای گوگل باشید. از آنجایی که این الگوریتم در آخرین آپدیت، خودکار شد، دیگر نیازی نیست مانند سابق منتظر آپدیتهای جدید الگوریتم برای خارجشدن از پنالتی گوگل باشید و تنها لازم است منتظر پایش دوباره سایت توسط رباتهای گوگل بمانید.
سخن پایانی :
الگوریتم طرحبندی یا پیج لایوت یکی از الگوریتمهای گوگل است که روی تجربه کاربری تاثیر میگذارد. با نگاه دقیقتر به این الگوریتم میتوان فهمید که گوگل روی نمایش محتواها و رفع نیاز کاربر در زمان بازدید از سایت بسیار تاکید دارد. در واقع گوگل هشدار میدهد در نحوه ارائه تبلیغات سایت به بازدیدکنندگان تجدید نظر کنید تا کاربر با چند بار اسکرول به محتوای اصلی برسد. توصیه میکنیم چه در تولید محتوا و چه در جذابیتهای بصری و طراحی سایت، تجربه کاربری و رضایت کاربران را در نظر بگیرید تا از جریمههای گوگل و الگوریتمهای پیشرفته گوگل در آینده در امان بمانید.